lördag 14 augusti 2010

BAK!




Ja, som sagt så blev det en del bakning... Både rågkakor i två omgångar samt en väldig massa kanelbullar. Nu e frysen fylld. För ett tag i varje fall. Tyvärr töms den alldeles för fort igen eftersom jag har två barn som älskar bullar och mitt hembakta bröd. Sonen vill bara ha "brödet som mamma gjort".

Här kommer receptet på RÅGKAKOR:

margarin eller smör 50 g
mjölk 5 dl
jäst 50 g
salt 2 tsk
honung 1-2 msk
rågmjöl, grovt 7 dl
vetemjöl ca 6 dl

Smält smöret och häll i mjölken. Låt bli fingervarmt. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt och honung. Rör ner rågmjölet samt så mycket vetemjöl att degen släpper från bunkens kanter. Jäs 30 min under bakduk.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta in mer vetemjöl tills degen är smidig. Dela den i fyra delar och forma till runda kakor, ca 1,5 cm tjocka. Nagga med gaffel och jäs under bakduk ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 200-225 grader, ca 15 min.
Pensla dem med vatten och låt svalna under bakduk.

Lycka till!

Kram Petra/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar