söndag 28 november 2010

Första advent!



Hej på er!
Vilken härlig helg det har varit. Snö, ledigt och massor av julförberedelser.
Jag har för första gången gjort egen pepparkaksdeg med hackad mandel i. De blev FANTASTISKT GODA! Min man, som är en pepparkaksälskare, sade till och med att de var de godaste pepparkakor han ätit.
Inget dåligt betyg direkt. Det bästa var dessutom att degen inte skulle kavlas ut. Man gjorde bara en rulle som efter att ha legat i kylen över natten var perfekt att bara skära tunna skivor av.

Jag har också tappat upp vår glögg på flaskor samt pyntat hemmet med diverse naturmaterial bl.a.
Tycker det är allra finast med det enkla. Mest grönt, brunt och vitt. Enda rummet som fått inslag av rött är köket. Min älskade stickade julgris får hålla till här.

Idag har vi varit på julmarknad för att träffa Tomten. Fast jag måste säga att det var en konstig tomte för hans skägg åkte hela tiden på sned och satt på trekvart...
Första advent firades sedan på bästa tänkbara sätt. Med hembakta lussebullar, hembakta pepparkakor samt egen glögg. Kan det bli lyxigare än så?
(Kan tillägga att det var bra stuns på den glöggen. Jag drack bara en liten glöggmugg men fick ganska omgående rosiga kinder och kände mig så där dåsig att soffan plötsligt fick en stark dragningskraft...)

Ha det gott!
Kram Petra/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar